06 May 2012

Cerita Lawak Matematik

Lawak Matematik


Ini kisah yang aku lalui ketika aku mengajar di Sekolah Kebangsaan Kedaik. Hampir 99% daripada murid-murid di sekolah itu terdiri daripada orang Asli keturunan Jakun. Aku mengajar subjek matematik, Bahasa Melayu dan Pendidikan Jasmani. Ketika aku mengajar Matematik untuk darjah 3, ada satu peristiwa yang buatkan aku rasa anak murid aku ini (namanya Roslan) setaraf dengan Plato atau Socrates. Macam ini dialog yang berlaku ketika pengajaran bagi topik "Operasi Tambah":

Aku : Okey, murid-murid. Kalau 2 + 2, jawapannya 4. Kalau 3 tambah 2, jawapannya 5.
Roslan : Cikgu, kenapa 2 + 2 jawapannya 4.
Aku : (Dalam hati) (Bagusnya budak ini. jarang sekali nak dengar pertanyaan daripada murid Asli). Macam ini, ada 2 biji bola ditambah lagi 2 biji bole. Okey, kesemuanya akan jadi 1 ... 2 ... 3 ... 4, jadi kesemuanya sekali ialah 4.
Roslan : Hah? Cikgu salah tu.
Aku : kenapa pulak salah?
Roslan : Cikgu, kalau cikgu nak membilang, tak semestinya bermula daripada 1 ... 2 ... 3 ... 4. Kalau kita nak membilang kita boleh mula daripada mana-mana aje.. Contohnya, boleh kita mulakan daripada 8 ... 3... 4... 2.. 9 ... 5...
Aku : Ops! Awaklah bakal Profesor kelak ...





Searches related: cerita humor, cerita lucu, cerita lucu pendek, cerita lawak, cerita lawak jenaka, cerita kelakar, cerita lawak pendek, cerita lawak bodoh, cerita lawak giler, cerita lawak spontan, cerita lawak giler, funny jokes, himpunan cerita lawak, lawak pendek, lawak jenaka, lawak jenaka lucu, lawak indonesia, lawak malaysia, lawak lucu, kisah lawak jenaka, cerita lawak ceritalawakje.blogspot.com , kisah lucu, koleksi cerita lawak


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...